17 Ekim 2007 Çarşamba

Karanlık Madde veya Antimadde

Seneler önce Quantum Fiziğine takmıştım. Uzun uzun çalışmıştım, büyüleyiciydi. Hala da çok severim. En saygı ile andığım takıntılarımdan biridir, özeldir yani...

Dünya üzerindeki hiç bir biliminsanı evrenin %25'ini oluşturduğu tahmin edilen "karanlık madde" denen bir görünmez öz olduğu varsayılan "şeyin" ne olduğunu bilmiyor. Ama çok yakında öğrenecekler veya daha doğrusu ispatlayacaklar, feci heyecan verici bir şey ve bir o kadar da korkutucu. Bu o kadar kısa zamanda oldu ki 10 sene önce bundan bahsedilemiyordu bile, çok kısıtlı imkanlarla, çok kısıtlı deneylerin yapıldığı basına yansıyordu sadece, biraz daha fazlası ise araştırmacılar tarafından biliniyordu. O kadar devasal ve iddalı bir proje ki, onbinlerce biliminsanı bunun için seferber olmuş durumda.

En basit anlatımıyla, maddenin başlangıcına gidecekler bu proje ile. 2008'de bitecekmiş. Bittiğinde Big Bang'i tekrarlayacaklar, 6 milyar EUR'luk bir yatırım. Cenevre'de yerin altında uzananan devasa bir oluşum. 27 kilometrelik bir tünel, tonlarca ağırlıkta dedektörler.

Maddeyi kuarklara kadar parçalayacaklar, bunları çarpıştıracaklar ve şu ana kadar bilinmeyen maddeyi oluşturan, ilk oluşturan bağları, enerjiyi bulacaklar. İlk oluşuma gidecekler. Big Bang sırasında ortaya çıkarak madde ile çarpışan antimaddeye ait kanıtlar bulmayı da hedefliyorlar ve maddeye kütlesini kazandırdığı düşünülen Higgs bozonlarını da ispatlamayı ve maddenin yerçekimi iletişim müdürü olduğu varsayılan Graviton bozonlarının da varlığını...

Bütün bunlar bir yana diğer çok merak ettiğim konu bu projeyi kimlerin, nasıl yönettiği. Ben de senelerdir, finans projeleri yürütüyorum. 1 milyon dolarlık proje bütçesine sahip bir iş bile, o proje bitene kadar beni uykusuz bırakmaya, huzursuz yaşamama yetiyor. Onlarca kontrol, simülasyon, plan, koordinasyon, tekrar kontrol, tekrar kontrol, zaman baskısı, bütçe sıkıntısı, başarısız olma ihtimali, alternatif planlar, kurtuluş ve paçayı yırtma planları. Çekilecek iş değil.

Hele bu çapta bir proje beni öldürür veya ben insanları öldürürüm. Valla inanılmazlar. Bu projenin ispatlarını, sonuçlarını bilim dünyasına armağan etsinler, Proje Yönetim tecrübelerini bana...

Hiç yorum yok: